Tasapainoilua matolla ja maton ulkopuolella

Tasapaino. Sana, joka merkitsee paljon ja jota ehkä ajattelemme joko olevan tai puuttuvan.

Musta tai valkoinen. Ilman tasapainoa kaadumme nurin.


Kun asioita on paljon tehtävänä, haastetaan tasapainoa myös elämässä. Kuinka moni asia tarvitsee sinun huomiotasi juuri nyt, mitkä asiat on parasta jättää hetkeksi sivuun, siirtää ToDo -listalle häntäpäähän? Tasapainon löytämisessä voi joutua tekemään hetkittäin päätöksiä jossa viisi yhtä tärkeää asiaa laitetaan nekin tärkeysjärjestykseen. Tasapainoa etsiessä ollaankin itse asiassa sen äärellä, mihin suuntaamme tavoitteemme. Kun tavoite on löytynyt tai edes alkaa hahmottua, prioriteettien asettaminen helpottuu huomattavasti.

Mikä sinun elämässäsi on tärkeää? Entä tiedätkö jo mikä on kaikkein tärkeintä, se, jota ilman et yksinkertaisesti voi elää? Tavoitteen asettamisessa voi tulla avuksi kysymys:

haluanko vai tarvitsenko tätä? 

Kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä kysymys vie perimmäisten tarpeiden äärelle! Tarvitsenko uuden auton vai haluanko sen ja jos tarvitsen, niin miksi? Tarvitsenko suosiota vai haluanko sitä ja jos, niin mistä syystä? Tarvitsenko hengittämistä vai haluanko sitä?  

Selviydynkö hengissä ilman sitä?

Ymmärrätkö mitä tavoittelen? Halu ja tarve ovat kaksi täysin eri asiaa jotka lähtevät eri tavoitteista: ulkoa tai sisältä. Tätä teemaahan ollaankin jo käsitelty motivaation yhteydessä täällä.



Tavoitteet, prioriteetit ja ToDo-listan kärki- ja häntäpään asiat voivat ratketa joogamaton päällä. Joogaharjoitus tuo pintaan sitä, mikä on syvällä sinussa sisällä ja valmiina. Ääni joka on niin hiljainen että täytyy hiljentää ajatustenkin hälinä sitä kuullakseen. Se ääni olet sinä, sinun sisäinen opettajasi ja ääni joka ei käske vaan neuvoo ja ohjaa, hiljaisuudessa jonka kuka tahansa voi saavuttaa.
Asanaharjoitus voi asettaa sinut turvallisesti haasteen ääreen joka sinulla on ratkaistavana muuallakin elämässä.


Jokaisella joogaajalla olemassa asana johon meneminen ja josta pois tuleminen on haastavaa. Minulle tämä opettavainen asana on (muun muassa!) ollut Bakasana (Kurki). Olen varma että jokainen joka on nähnyt Bakasanan, miettii samaa asiaa: tuo ei voi olla mahdollista! Miten tuo voi onnistua!? Entä jos kaatuu, siinähän menee nenä murskaksi! Hetkinen, eivätkös nämä samat kysymykset herää silloin, kun olet tekemässä ratkaisua joka vaatii sinulta erityisen paljon rohkeutta? Pelkäänkö putoamista vai heittäydynkö rohkeasti kannateltavaksi? Jos epäonnistun, meneekö nenäni murskaksi vai murtaako putoaminen vain epäonnistumisen pelon? Ja hei, mitä jos onnistunkin!  

Haluanko päästä Bakasanaan vai tarvitsenko sitä?

Mikä on sinun haasteesi, mikä asana vie sinut niin lähelle epämukavuusaluetta että haluaisit mieluummin perääntyä? 

/Elina






Ohjaajaesittelyssä Miila Sandberg

Zenana Hollola jooga flowjooga yin yinjooga Miila Sandberg
Miila Sandberg

Nimeni on Miila. Olen urheillut koko elämäni, mutta joogasta on löytynyt se omin tyyli liikkua. Koen, että jooga palauttaa takaisin yksinkertaisuuteen - hetkessä olemiseen ja hengittämiseen. 

Zenana Hollolassa ohjaan Yinjooga keskiviikkoisin. Ohjaustyylini on positiivinen ja lempeä. korostan ohjauksessa oman kehon kuuntelua joten tunneillani pääset tutustumaan omaan kehoosi aina uudelleen ja uudelleen. Samalla haluan muistuttaa siitä, että jokainen on täydellinen juuri sellaisena kuin on. 

Tervetuloa rauhoittumaan kanssani kiireellisen arjen keskellä!

Lue lisää: Ohjaajaesittelyssä Laura Raisio


/Miila

Ohjaajaesittelyssä Jenna Silvonen



Moikka!

Olen Jenna ja tämän hetkiseltä koulutukseltani FAF Kuntosaliohjaaja sekä FAF Personal Trainer.

Ryhmäliikunta vei minut mukanaan heti kun kävin ensimmäisellä spinning tunnilla ja myöhemmin syttyi palava halu päästä itse ohjaamaan ja tsemppaamaan ihmisiä. Ja koko ajan haluan kehittyä ja oppia uutta, olla parempi ohjaaja.

Ohjaajana olen kannustava ja vaativa. Haastan ja tsemppaan sinut pois mukavuusalueeltasi. Minulle parasta tässä työssä ovat asiakkaat ja se kun he lähtevät tunnin jälkeen pois posket punaisina, hiki valuen.



Ohjaajaesittelyssä Nella Tamminen

Zenana Hollolan ohjaaja Nella Tamminen
Nella Tamminen

Moikka!

Olen Pajulahdesta 2016 valmistunut liikuntaneuvoja ja PT. Vapaa-ajallani joko rauhoitun koiran kanssa luonnossa lenkkeillen tai olen purkamassa energiaa thainyrkkeillen.
Kamppailulaji taustani ansiosta vahvinta osaamisaluettani on toiminnallinen- ja kehonpainoharjoittelu.

Ohjaajana olen lempeän vaativa ja kannustava. Tavoitteenani on saada asiakkaille hiki pintaan ja tsempata menemään oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Ryhmässä liikkuessa onkin helpompi antaa itsestään vielä se viimeinenkin ponnistus vaikka olisi kuinka väsynyt.

Ripauksella hulluutta ja sylillisellä asennetta lupaan että tunneillani mennään eikä meinata!


/Nella

Vieraskynä: Ryhmäliikuntaohjaaja ja PT Sari Berggrenin kynästä

 Liikunnanohjaajan työssä eri vuodenajat näkyvät muutoksina. Kesäkausi on selvästi rauhallisempaa, kun ihmiset viihtyvät ulkona ja ovat lomalla. Sitten kun syksy alkaa, niin alkaa tapahtua. 

 Ryhmäliikuntatunnit pursuavat ja personal trainerin hommia riittää.  Syksy on monelle uuden alku. Se voi tarkoittaa uutta harrastusta tai herätellä sitä vanhaa harrastusta uudelleen henkiin. Monelle se voi olla myös arjen käynnistämistä normaaliin uomiin kesän jäljiltä, paluuta siihen omaan arkirytmiin, niin työn kuin harrastusten kanssa.

Kun syyskausi alkaa, monet ihmiset etsivät sitä omaa tapaa liikkua, sitä omaa ryhmäliikuntatuntia tai omaa harjoittelumuotoa. Mielestäni se on ihan parasta! Se innostuksen tunne, kokeilla jotain uutta tai vain aloittaa taas vaikka se sama tunti, jossa on käyty jo vuosia. Samalla se vähän jännittää, mutta innostuksen kipinä puskee menemään eteenpäin. Ja miksi ei? Mitä on pahinta mitä voisi käydä? Et osaa askelkuvioita tai et jaksa tehdä ihan jokaista sarjaa? Eihän se mitään haittaa. Parempi on aina kokemus joka on eletty, kuin se jota on jääty jossittelemaan. Kannustan siis, ole rohkea, kokeile! Hyppää mukaan ja koe itse mikä toimii sinulle, mikä sopii sinun arkeen. 

Syyskauden aloitus tarkoittaa monelle kiirettä. Kiire voi olla perheen menojen pyörittämisessä. Se voi olla työn ja vapaa-ajan yhdistämisessä, kun on lasten harrastukset ja omat menot, siihen päälle ruuanlaitot ja kodin siivoukset. Ehdotankin, että mieti oma arki ja omat harrastukset siten, että jaksat niitä myös muutaman kuukauden päästä, kun täällä meidän kauniissa Suomessa alkaa hieman pimeämmät kaudet olemaan käsillä. Silloin ja juuri silloin kun se sohva houkuttelee eniten, on se sinun oma harrastus juuri se mikä antaa lisää virtaa arkeen. 

 Meille liikunnanohjaajille syksy on jännittävää aikaa. Me tavataan paljon uusia ihmisiä, meillä on monta erilaista tuntia, jota suunnitella ja ohjata. Se on samalla todella jännittävää ja innostavaa. Joskus se tuntuu hurjalle pyöritykselle kauden alussa, mutta se on samalla aivan ihanaa. Se tunne, kun tunti päättyy ja asiakkaat kävelevät hymyssä suin jatkamaan omaa arkeaan on ihan parasta. Minä pyrin jokaisella tunnilla antamaan omaa ammattitaitoani, energiaani, olemaan aidosti läsnä siinä hetkessä ja tekemään työni parhaalla mahdollisella tavalla, jotta sinulla on ihana hetki sinun arjessa. Nähdään tunneilla ja nautitaan syyskaudesta! 

-Sari-

Vieraskynä: Zenana ja minä


Olen Hanna, hieman päälle nelikymppinen viisivuotiaan pojanvesselin äiti. Olen käynyt Zenana Hollolassa nyt parisen vuotta: sain toissa jouluna mieheltäni lahjaksi liikuntalahjakortin, kun valitin, että "Tartteis tehdä jotakin, kun maha kasvaa ja paino nousee". Poikamme syntymän jälkeen olin jäänyt iltaisin makaamaan vain sohvalle: teen korkean stressitason työtä ja siksi annoin itselleni luvan olla tekemättä mitään. Halusin kuitenkin voida sekä henkisesti että fyysisesti paremmin ja näyttää lapselleni esimerkkiä siitä, että liikunta kuuluu luontevasti elämään. 

Olen huono liikkumaan yksin. Sitä on liian helppo lopettaa treeni kesken, päästää itsensä helpolla tai olla yksinkertaisesti tekemättä mitään. Tämän vuoksi ryhmäliikuntatunnit sopivat minulle enemmän kuin mainosti. Mieheni patisti minut kokeilemaan joogaa, koska siinä sekä rauhoitutaan että myös opetellaan keskikehon hallintaa. Puolisentoista vuotta sitten Elina aloitti juuri sopivasti joogatuntien pitämisen Zenana Hollolassa sunnuntaisin, joten menin tunneille ihan katsomaan. Olin joskus opiskeluaikoina kokeillut kansalaisopistossa joogaa, mutta se meni silloin lähinnä nauramiseksi. Rocket jooga on minulle mieluista, koska samassa asanassa (asennossa) ei olla kauan ja ei haittaa vaikka jotakin tiettyä asanaa ei saa tehtyä kokonaan. Esimerkiksi käsilläseisonta ei minulla vieläkään onnistu, mutta pikkuhiljaa esimerkiksi kyynärpäilläseisonta (Pincha Mayurasana) ja taaksetaivutukset ovat alkaneet onnistumaan (Tähän meni 1,5vuotta). Nyt ne tuntuvat jo kovinkin helpoilta, mutta aluksi ajattelin, etten ikinä onnistu. Elina kuitenkin lempeästi joka kerta muistuttaa, ettei se asana itsessään ole tavoite vaan matka siihen asanaan.

Joogassa  vaikeammissa asennoissa mm. keskikehonhallinta toki myös on todella tärkeää, toki myös se pitää päivittäistä ryhtiämme kasassa. Tämän vuoksi olen yrittänyt parantaa omaa "corea". Apuna minulla on ollut Zenana Hollolan ohjaaja ja personal trainer Sari Berggren. Hänen kanssaan olemme tehneet Zenanassa ja ulkona yhteisiä treenejä. Sari katsoo, että teen treeneissä liikkeet oikeassa asennossa ja riittävän suurilla painoilla. Treenit ovat hyvin monipuolisia. Lisäksi hän suosittelee, minkälaisia ryhmäliikuntatunteja minun kannattaa muuten tehdä ja antaa palautetta jos venyttelyt tai kehonhultotunnit ovat jääneet vähemmälle.

Zenana Hollolassa olen käynyt mm. Totalbodyssä, jossa hiki lentää, mutta samalla koko keho saa monipuolisesti kyytiä, kun uskaltaa käyttää riittävän suuria painoja.  Samoin Tabata-tunnit, Crossfit-, Pumppi- ja Step-tunnit ovat tehokkaita sekä lihaskunnon kasvattamisessa että cardiotreeninä. Nyt syksyllä olen vielä kokeillut barre movea, jossa ryhdin hallinta on tärkeää. Vaikka tässä apuvälineenä on vain tanko, niin tunnilla tulee kova hiki ja ihan huomaamatta seuraavana päivänä jalkojen lihakset ovat olleet kipeät. Olen monipuolisesti kokeillut kaikenlaisia tunteja, koska aina ei muun elämän takia pääse lempitunneille ja jotkut viikot ovat kiireisempiä kuin toiset. Olen pitänyt mielessä, että kaikki liikunta on parempi kuin ei mitään.

Toki esimerkiksi laihduttamisessa on ruokavalio kaikkein tärkein (80%) ja usko siihen, että pienillä muutoksilla saa aikaan pysyviä tuloksia. Liikunta tekee sen 20% laihduttamisesta, kun aineenvaihdunta lähtee liikkeelle ja lihakset kasvavat. Liikuta antaa kuitenkin todella paljon paljon hyvää mieltä, sekä kotona että töissä olo on energisempi ja pikkuhiljaa huomaa myös oman kehityksen. Tämän lisäksi tunneilla tutustuu uusiin ihmisiin, joten tekosyyt olla tekemättä mitään ovat kovin vähäisiä.

Nähdään Zenanassa!
Hanna

Ohjaajaesittelyssä Elina Laine

Zenana Hollola omistaja Elina Laine jooga Rocket Barre Astanga
Elina Laine

Moi, nimeni on Elina ja olen Zenana Hollolan omistaja sekä toiminnasta vastaava. Olen ohjannut ryhmäliikuntaa vuodesta 1992 alkaen. Ekan tuntini pidin koulun juhlasalin lavalla ja c-kasetti soi "2 Unlimitediä". Näiden vuosikymmenien aikana olen ollut mukana tuolta koulun juhlasalista pieneen studioon ja aina valtavaan, kansainväliseen kuntosaliketjuun saakka.

 Lue lisää: Zenana Hollolan tarinan jatko-osa

Ryhmäliikunnassa minua kiehtoo musiikki ja yhdessä tekemisen meininki. Taidan olla vähän höpsö, pidän myös tanssimisesta yksin olohuoneessa, laulan autossa estottomasti ja olen sitä mieltä ettei fiksun liikuntaharrastuksen tarvitse olla vakavaa ollakseen tehokasta. Tämä oppi on tullut suorituskeskeiselle Elinalle kantapään kautta.

Kokemukseni ylikunnosta ja vakavasta loukkaantumisesta sekä pitkä, monipuolinen kokemukseni alalta on tuonut näkökulmaa jonka haluan jakaa kanssasi. Oma, ikääntyvä kehoni tarvitsee runsain määrin hyväksyntää ja kehotietoisuuden lisäämistä, joten olen juuri oikea ohjaaja sinulle, mikäli kamppailet erilaisten jaksamis- tai kehon toimintahaasteiden kanssa. En taivu lokeroitavaksi vain tietyntyyppisten tuntien ohjaajaksi, vaan olen monipuolisuuden puolestapuhuja myös työssäni. Pyrinkin noudattamaan omaa mottoani:

"Practise as you preach"

Joko tsemppaan sinut suorituksen äärirajoille tai rohkaisen hiljentymään ja harjoittamaan hyväksyvää läsnäoloa, tavoitteestasi riippuen. Tule rohkeasti kokeilemaan tuntejani!


Asanaklinikalla Kurki, Bakasana

Bakasanan (sanskr.  बकासन)  nimi muodostuu kahdesta sanskriitin sanasta: baka , kurki sekä asana , asento. Se on käsitasapainoasento joh...