Yhdeksän uuden vuoden lupausta jotka kannattavat

On jälleen aika vetää vanha vuosi yhteen ja katsoa, missä olet onnistunut ja mitä taas oppinut. Muistatko vielä viime vuoden Uuden vuoden lupauksesi? Kirjoititko sen ylös? Riittikö 365 päivää sen toteuttamiseen?

Koska uusi vuosi tuo mukanaan aina mahdollisuuden, on myös kannattavaa suunnitella mitä haluaisi olla 365 päivän päästä! Päätöksen ei tarvitse olla suuri, mutta jos se liittyy jollakin tavoin arvoihisi, on se ehkä helpompi pitää. Esim. laihduttaminen ei motivoi kauaa, mikäli et pidä arvossa terveyttä tai inhoat liikuntaa. Et ehkä usko tavoitteeseen itsekään jos tavoite on liian kova. 

Mitä, jos lupauksesi olisikin joku seuraavista: 

1. Liikun enemmän. 

Liikunta on kiistattomasti terveyden kannalta paras ja kauaskantoisin päätös mitä voit tehdä. Liikunnan on todettu vähentävän syöpäriskiä, se kohentaa mielialaa, auttaa painonhallinnassa (mikä taas vähentää 2-tyypin diabetesriskiä), alentaa verenpainetta, noin niinkuin vain muutamia hyötyjä mainitakseni.



2. Lopetan tupakoimisen. 

Tupakoinnin lopettaminen avaa aisteille täysin uudenlaisen maailman: maut ja hajut palaavat ja huomaan, mistä kaikesta tupakoitsijana jään paitsi. Huomaan myös ehkä sen, että tupakoitsija haisee.. no, tupakalle ja lopettamisen huomaavat myös ihmiset ympärilläsi! Mikäli lopettaminen tuntuu ylivoimaiselta, kokeile nikotiinipurkkaa tai -laaastaria. Teen itselleni ja ympärilläni oleville, passiivisille tupakoitsijoille terveellisen valinnan.


3. Lopetan tuhlaamisen

Suomalaisen elämäntyylin ylläpitäminen vaatisi kaksi maapallollista luonnonvaroja pystyäkseen jatkumaan. Nyt on hyvä aika pohtia, tarvitsenko kaikkia niitä uusia vaatteita? Miten voisin ottaa huomioon ympäristön kuormittumisen ostoksillani? Voisinko vaihtaa auton ja pyöräillä tai kävellä lyhyet matkat? 

4. Vietän enemmän aikaa läheisieni kanssa

Oman perheen ja ystävien kanssa vietetty aika vahvistaa itsetuntoa ja palkitsee monin tavoin: hyvä olo jonka heijastan muihin ympärilläni, palaa takaisin hyvänä olona myös minulle. 

Läheisiäni voivat olla joko oma perhe, ystävä tai jopa lemmikkieläimeni. Opettelen tässä yhteydessä myös kunnioittamaan oman yksityisyyteni rajoja.


5. Pudotan ylipainoa

Lihavuudesta ei ole terveyden kannalta hyötyä, mutta se lisää merkittävästi esim. kakkostyypin diabeteksen, sydäninfarktin, aivohalvauksen ja uniapnean kehittymisen riskiä. Jo pienikin painonpudotus riittää vähentämään riskiä merkittävästi, vaikka normaalipainoa ei saavutettaisikaan. 


6. Lopetan alkoholinkäytön

Tai edes vähennän? Need I say more?


7. Opettelen nauttimaan elämästä 

Suorituskeskeisen yhteiskunnan ongelma numero 1 on stressi. Stressinhallinnassa yhtenä tärkeimmistä on hetkeen pysähtyminen, nauttiminen ja tiedostaminen. Huomaanko, miten seisahtumalla hetkeksi ja avaamalla aistini, havainnoin ympäristöäni täysin eri tavalla? Tämä lupaus on tärkeä askel kohti merkityksellistä ja onnellista elämää. 

8. Autan muita

Epäitsekäs lupaus, mutta yllättävän helppo toteuttaa. Aloitan vaikkapa karsimalla kodistani tavarat, joita en itse enää tarvitse. Jatkan näiden tavaroiden elämää antamalla ne kierrätykseen, ensi- ja turvakotiin, neuvolaan tai sairaalaan, eläinsuojeluun jne. Auttamisesta tulee hyvä mieli ja vapaaehtoistoiminnassakin tarvitaan uusia tekijöitä. Aikaa voin lahjoittaa, vaikka materiaa ei olisikaan. Kyse on näkökulmasta: työssäkin voi ottaa muita auttavan näkökulman.


9. Opettelen jotain uutta

Opettelen jonkin uuden taidon; ilmoittaudun espanjan kielen kurssille, vaihdan työpaikkaa tai peräti uraa, opettelen neulomaan villasukan. Uuden opetteleminen haastaa aina vanhat, totutut kaavat ja kehittää tätä kautta ongelmanratkaisukykyä ja tunnetta siitä, että olen oman elämäni ohjaksissa. 
Vaikka kaikki lupaukset ovatkin hyödyllisiä niin taisin silti löytää sen, mitä eniten ehkä tällä hetkellä tarvitsen. Mikä on sinun lupauksesi?

Nähdään taas tunneilla!
/Elina



Kommentit

Suositut tekstit