Rasvanpolttomyytit, totta vai tuubaa?

Tämän postauksen luettuasi tunnet rasvanpolttoon liittyviä myyttejä ja osaat erottaa joukosta ne,  jotka eivät pidä paikkaansa.

Painonhallinnan ja laihduttamisen yhteydessä nousee usein se kysymys, mikä on paras keino ohentaa ihonalaista rasvakerrosta. Elimistö käyttää rasvaa energianlähteenään ja jos hieman katsomme tarkemmin tätä prosessia ymmärrämme, miten sitä voi tehostaa.

 Laihduttaessahan on tärkeää että nimenomaan elimistön passiivisen kudoksen (=rasvan) määrä vähenee ja aktiivisen kudoksen (=lihaskudoksen) määrä säilyy vähintäänkin ennallaan, ehkä jopa lisääntyy. Painonpudotuksen kannalta tässä piilee pieni kuoppa, nimittäin se, että lihaskudos on painavampaa kuin rasvakudos. Näin ollen kun elimistön rasvaprosentti pienenee, ei paino enää tietyssä vaiheessa putoakaan. Tästä huolimatta elimistön aktiivisen kudoksen osuuden kasvaessa myös aineenvaihdunta vilkastuu. Näin kulutat enemmän jo ihan levossa.


Lue lisää: Junnaako treeni paikoillaan?

Myytti nro 1: Laihtuakseen tarvitsee tiukan dieetin tai jopa nälkäkuurin

 Osittain totta: rasva on siis sitä energiaa joka on sitoutunut kehoomme ihon alle ja sisäelimien ympärille "pahojen päivien" vararavinnoksi. Luolamiesaikoina se pelasti nälkäkuolemalta, mistä johtuu elimistön luonnollinen tarve pitää tästä passiivisesta kudoksesta, "vararavinnosta", kiinni silloin kun se saa niukasti ruokaa. Laihduttaminen nännyttämällä saa siis vain elimistön pitämään tiukasti kiinni tästä vararavinnosta. Fiksu dieetti on sellainen josta voi pitää kiinni koko loppuelämän ajan varsinkin, jos haluaa koko loppuelämän kestävän tuloksen.



Myytti nro 2: Paikallinen rasvanpoltto esim. sisäreisistä onnistuu tekemällä ahkerasti sisäreisiliikkeitä

Tuubaa: Elimistön kuluttaa varastorasvoista pilkotut rasvahapot tasaisesti ympäri kehoa. Treenaamalla yksittäistä kohtaa kehossa vahvistat kyseistä lihasta, joten ihan turhaa ei treeni sinänsä ole. Me naiset kärsimme kuitenkin aika harvoin heikoista sisäreisien lihaksista (sama pätee myös sixpackiin)! Tärkeämpää kuiin yksittäisen lihaksen treeni onkin toimivan kokonaisuuden tavoite. Toiminnallinen treeni kuluttaa kokonaisuutena enemmän kuin yksittäisen kohdan hinkkaaminen.


Tästä pääsemmekin seuraavaan myyttiin:

Myytti nro 3: Rasvanpolttosykealueella liikkuminen ohentaa rasvakerrosta tehokkaimmin.

Osittain totta: Vallalla oli pitkään uskomus, että liikkuminen ns. rasvanpolttosykealueella oli rasvan palamisen kannalta kaikkein tehokkain tapa hoikentua. Rasvanpolttosykealue on 50-60% max sykealueesta, eli se on hyvin kevyttä liikuntaa jota voisi tehdä tuntikaupalla.

Esim. 50-vuotiaan naisen laskennallinen "rasvanpolttosykealue" on
120-50= 170bpm
josta 50-60% on 85bpm-102bpm.

Tunnin kävelylenkki (n. 5km/h) kuluttaa n. 250 kcal josta suurin osa on siis rasvaa.


Vertailukohteena ylitetään rasvanpolttosykealue reippaasti esim. tunnin juoksulenkillä:

 Kohtuurauhallinen, tasavauhtinen juoksulenkki (n. 10km/h) kuluttaakin tunnissa jo yli 700 kcal. Vaikka tästä prosentuaalinen rasvanpoltto-osuus onkin pienempi kuin kävelylenkillä, on kokonaiskulutus reippaasti suurempi ja näin rasvaakin palaa lopulta määrällisesti enemmän.

Lue lisää: HIIT-treeni kotona

Luvut ovat noin-arvioita ja kuvastavat sitä, että pidempi ja kovempitehoinen treeni kuluttaa kokonaisuudessaan enemmän kaloreita, vaikka rasvaa prosentuaalisesti kuluisikin vähemmän. Määrä kuitenkin on suurempi. Kalorinkulutukseen todellisuudessa vaikuttavat sukupuoli, ikä, kehon koostumus, geneettiset tekijät jne. mutta varmasti ymmärsit, että "rasvanpolttosykkeellä" liikkuminen on ihan oikeaa liikuntaa, mutta ei oikotie onneen.

Myytti nro 4: Syömällä valmistetta X rasvaa palaa, ilman hikoilua ja rankkaa treeniä

Täyttä heviä tuubaa. Olet varmasti kuullut sanonnan: jos se kuulostaa liian hyvälltä ollakseen totta, se ei ole totta ollenkaan. Näin myös tässä. Se, joka keksi termin "rasvanpoltto" on tällä hetkellä miljonääri ja maailmassa on enemmän ylipainoisia ihmisiä kuin milloinkaan aikaisemmin ihmiskunnan historiassa. Ja tämä määrä on kasvussa.

Mikään valmiste ei polta rasvaa. Tutkitusti.


On olemassa kuitenkin ruoka-aineita jotka tehostavat aineenvaihduntaa, kuten esim. kofeiini, chili ja inkivääri. Sohvalla kahvikuppi kourassa maaten ei kuitenkaan polta rasvaa vaan ensin täytyy nousta ylös ja lähteä liikkeelle!

Myytti nro 5: liikunta ei laihduta

Osittain totta. Liikunnan avulla lisäät kehoon aktiviisen kudoksen määrää joka puolestaan vauhdittaa aineenvaihduntaa joka puolestaan kuluttaa enemmän energiaa pelkästään levossa. Liikunnalla on lisäksi terveyden kannalta liuta hyviä vaikutuksia jotka ovat suoraan verrannollisia edessä oleviin, terveisiin vuosikymmeniin!


Liikunta yksin ei kuitenkaan tee ihmeitä, mikäli ruokavalio on täysin retuperällä. Mikäli tapanasi on nauttia lounaaksi kebabia ranskalaisilla majoneesiin upotettuna, syöt kahvin kanssa possumunkin jos toisenkin ja juot joka ilta kaksi "saunaolutta", on ehkä sanomattakin selvää että ruokavaliosi ei tue laihtumista eikä hyvinvointia vaikka liikkuisitkin.


Terveen ihmisen ruokavalion ei tarvitse olla ihmeellinen, rasvaton, sokeriton, -ton, -ton, -ton vaan yleispätevänä ohjeena puolet lautasesta kasviksia, pääsee jo todella pitkälle! Jos vielä muistaa että kasviksien kylkeen latoo neljäsosan proteiinia (lihaa, kalaa, kanamunaa, papuja) sekä toisen neljäsosan hiilihydraattia (perunaa, riisiä, pastaa jne) ollaan jo hyvällä alulla.

Lue lisää: Eviran sivut 

Ruokaan liittyvät uskomukset istuvat todella tiukassa ja monet kokevat että ilman tiukkaa dieettiä ei ole mahdollista laihtua. Tästä päästäänkin suoraan myyttiin nro 1. Jotkut jopa pelkäävät että liikunta lisää ruokahalua jolloin paino sen seurauksena nousee. Liikuntasuoritus kuluttaa energiavarastojamme, sen seurauksena verensokeri laskee ja tulee nälkä. Ajatella!

  
Pysyvä painonhallinta onkin tasapaino liikunnan, ravinnon ja levon välillä. Kun kaikki nämä osa-alueet ovat tasapainossa, on painokin hallinnassa! Yksi osa-alue ei yksinään johda pysyvään lopputulokseen.

Lue lisää: Vältä nämä kuntoilijan 3 treenimokaa

 Kun tämän hiffaa, ei haittaa vaikka joskus ruokavalio hieman repsahtaa. Kunhan ne kaksi muuta osa-aluetta ovat vielä kunnossa. Tai että joskus lapsi valvottaa yöllä. Kunhan ne kaksi muuta osa-aluetta toimivat. Tai että joskus treenaaminen jää esim. sairastuessa vähemmälle. Kunhan ne kaksi muuta osa-aluetta toimivat edelleen.


Nyt tunnet rasvanpolttoon liittyvien myyttien taustaa. Terveelliset elämäntavat on ihan jokaisen mahdollista saavuttaa, kunhan säilyttää rennon otteen ruokailuun ja liikkumiseen sekä muistaa levon tärkeyden.
 /Elina





Kommentit

Suositut tekstit