Tavoite ohjaa liikuntaharjoitteluasi

Kun työpäivän jälkeen kaatuu väsymyksekstä sohvalle, houkutus jäädä sinne on suuri. Tuntuu, että motivaatio liikkumaan lähtemiselle on kadoksissa eikä energiaa tunnu riittävän kuin siihen pakolliseen arjen pyörittämiseen. Tiedän oikein hyvin, millaiselta se tuntuu ja, ennenkaikkea, kuinka helppoa on jäädä sohvalle kun ulkona on pimeää, märkää ja liukastakin.

Zumba Maija Masalin Zenanassa
Zumba Masterclass ja Maija Masalin

Asettamalla itselleen tavoite, säilytät ja parannat motivaatiotasi liikkua. Tavoite voi olla mikä tahansa, kunhan se on konkreettinen ja asetat sille myös päivämäärän. Se voi olla esim. painon pudottaminen 10 kg tai vaikkapa kolesteroliarvojen paraneminen. Oleellista on se, että asetat itsellesi päivämäärän johon mennessä tavoite on täyttynyt.

Kysy myös itseltäsi: "Millainen ihminen olen silloin, kun tavoite on täyttynyt?"

Tavoitteen asettaminen voi tuntua vaikealta, mutta jos miettiii hieman tarkemmin voi olla, että huomaa käyttäneensä samaa tekniikkaa jo esim. opiskelujen työtehtävien deadlinen saavuttamisessa. Kun päämäärä on tiedossa, voit hyvin purkaa sen vielä pienempiin osiin; esim. puolen vuoden päästä 4kg ja vuoden päästä 10kg pois.

Asettamalla tsemppaavia välitavoitteita pidät motivaatiota yllä myös silloin, kun kiusaus on kaikkein suurin (kuten esim. jouluna). Pieni herkuttelu ei romuta realistista suunnitelmaa, mutta täydellinen kontrollin menetys ja sitä seuraava morkkis kielii tavoitteen olevan hieman shkä liian korkealla.

Malttia siis!

Yhden suklaalevyn ei ole todettu romuttavan muutoin hyvää ja pääosin terveellistä ruokavaliota.

Lue lisää: Vieraskynässä Laura Raisio, Ravitsemus ja liikunta

Vinkkejä motivoivan tavoitteen asettamiseksi: 

1. Aseta itsellesi päivämäärä johon mennessä tavoite on saavutettu

2. Aseta tavoite realistiseksi, esim. 500g/viikko on täysin mahdollinen, kun taas 3-5kg pudotus kuukauden päähän taas ehkä ei

3. Laita tavoitteesi ylös ja jätä se näkyvälle paikalle, esim. jääkaapin oveen. Juuri sinne, ihan siihen jumppakalenterin viereen :)

4. Suunnittele mitä tapahtuu kun saavutat tavoitteesi: uusi vaate, hemmotteluviikonloppu, mitä vain mikä auttaa positiivisessa mielessä tsemppaamaan kohti tavoitetta

5. Säilytä positiivinen asenne silloinkin kun notkahdus tulee: soimaamalla itseäsi saat vain morkkiksen aikaiseksi. Käväise uudelleen jääkaapin edessä ja muistuta itsellesi MIKSI olet matkalla tavoitteeseesi.

6. Takapakin sattuessa kohdalle esim. sairastuessa, hoida ensin itsesi kuntoon ja jatka vasta sitten tavoitteeseen pyrkimistä. Terve kroppa tarvitsee liikuntaa, kipeä taas lepoa.


Olemme käytettävissäsi!

Zenana Hollola Barre Move
Grande plié
Tarkempia vinkkejä voit kysyä myös meiltä ihan henkilökohtaisesti. Ryhmäliikuntakalenteristamme löydät monipuolisesti tavoitteeseesi vieviä tunteja, ohjaamme mielellämme myös valitsemaan sinulle sopivat tunnit tavoitteesi saavuttamiseksi. 

Ole tänä vuonna ajoissa Uuden Vuoden lupauksen kanssa ja aloita nyt. Ihan heti.

Nähdään taas studiolla!
/Elina



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Asanaklinikalla Kurki, Bakasana

Bakasanan (sanskr.  बकासन)  nimi muodostuu kahdesta sanskriitin sanasta: baka , kurki sekä asana , asento. Se on käsitasapainoasento joh...