Stressaako? 5 keinoa hallita stressaavia tilanteita

Töissä on sesonkiaika, lasten harrastukset vievät aikaa ja resursseja, treenata pitäisi itsekin jossain välissä. Ruokalautaselle eksyy jotain, mitä hätäisesti ehtii kaupasta hamuta ostoskoriin ja illan tullen kaadut puolikuolleena sänkyyn nukkuaksesi hätäiset muutamat tunnit ennen uuden päivän alkua. 

Onko sinun päiväsi jota kuinkin tällainen?

Edellisen päivän stressihormonitasot eivät pääse korjaantumaan yön levon aikana, vaan alkavat kasautua. Siinä, missä lyhytaikainen stressi auttaa meitä tekemään parhaamme, pitkään jatkuttuaan se alkaakin verottaa voimavarojamme. Stressin kokeminen on yksilöllistä ja sitä voi aiheuttaa yllä kuvatun lisäksi mm. liiallinen kuormitus töissä, ihmissuhdeongelmat, kohtuuttomat vaatimukset jne, mutta yhtä lailla stressiä aiheuttaa kova treenaaminen.

  Stressi ja harjoittelu

 

Nousujohteisen harjoittelun kannalta stressi on hyvä ja edistävä asia. Kovalla treenillä pyritään tuomaan lihaksiin ärsyke, joka on senhetkiseen kuntotasoon nähden hieman liian kova. Levossa keho korjaa tämän tarkoituksellisesti aiheutetun trauman ja lihaksistomme kehittyy tällä tavoin hallittua stressiä tuottamalla.

Stressihormoni onkin sopivina annoksina selviytymisemme kannalta tärkeää, onhan meidän täytynyt luolamiesaikoina pystyä tarvittaessa juoksemaan pakoon tai taistella henkemme edestä. Kyseessä on siis luonnollinen reaktio, joka normaalisti häipyy levon ja palautumisen myötä.

Vaikka nykyään joudumme vähän harvemmin pakenemaan villipetoa, käyttäytyy kehomme edelleen stressaavissa tilanteissa samalla tavalla. Kehomme ei tunnista stressin lähdettä, vaan voimme kokea samanlaisen reaktion mm. ennen esiintymistä isolle ihmisjoukolle tai suorittaessamme työtehtävää jonka tiedämme jo etukäteen liian suureksi tai vaativaksi käytettävissä oleviin resursseihin nähden.




Pitkittynyt stressi 

 

Pitkittyessään stressaava elämäntyyli, itsen ja ympäristön liian kovat vaatimukset alkavat ylikuormittaa meitä, mikäli rentoutumiselle ei jätä tarkoituksella tilaa. Kun stressaavaan elämänvaiheeseen lisää vielä armottoman harjoittelun, keho kuormittuu entisestään. Ylikuormitus alkaa tuntua kehossa ensin väsymyksenä ja takkuilevana suorituksena. Myöhemmin mukaan liittyy muitakin fyysisiä oireita:

- sydämentykytystä, rytmihäiriöitä
- hengitystahti nopeutuu, pahimmillaan jopa paniikkihäiriöön asti
- vatsan ja suoliston toimintahäiriöt, kuten ummetus, ripuli, huono ruuansulatus ja siitä johtuva vatsan turvotus
- lihaskireydet eri puolilla kehoa; alaselässä, leukaperissä, niska-hartiaseudulla
- immuunijärjestelmän toimintahäiriöt; jatkuva sairastelu, väsymys, toistuvat tulehdukset
- mielen levottomuus, keskittymisvaikeudet ja alakuloiset ajatukset

Lue lisää: Junnaako treeni paikoillaan?

Kärsitkö yhdestä tai peräti kaikista stressin oireista? Vedä käsijarrua nyt!


Stressin lievittäminen

 

Kehon käydessä ylikierroksilla, on ehkä selvää ettei tilannetta korjata lisäämällä kuormitusta kovalla harjoittelulla. On uskallettava rikkoa kuormittava elämäntyyli järjestämällä itselleen aikaa rentoutua ja irrottautua stressiä aiheuttavista tekijöistä. 

 Liikunta, kuten esim. rauhallinen kävelylenkki metsässä, huoltaa kehoamme ja palauttaa
toimintakykymme. Mikäli stressinaiheuttajia on haastavaa tai jopa mahdotonta poistaa elämästä kokonaan, on sinun ehkä opeteltava hallitsemaan oma reaktiosi näissä tilanteissa.



Hengitysharjoitukset ja meditaatio toimivat apuna silloin, kun tilanne tuntuu karkaavan käsistä ja elimistö pyrkii vanhasta tottumuksesta nostamaan stressitason taivaisiin. Hengitysharjoitusten, syvähengityksen ja joogan avulla voit opetella hallitsemaan kehon reagointia, jolloin voit keskittyä pakenemisen sijaan löytämään tilanteeseen sopivan ratkaisun.



Riittävä uni on avainasemassa stressinhallinnassa. Levossa elimistö elpyy ja palautuu sekä vastustuskykymme vahvistuu. Hyvin levänneenä olemme myös mieleltämme vahvempia kohtaamaan stressaavia tilanteita.

Lue lisää:  Uni ja liikunta


Terveellinen ruokavalio on yksi kolmesta kulmakivestä stressinhallinnassa, mutta älä anna sen olla uusi stressinaihe. Ruoansulatuselimistö toimii hyvin silloin, kun elimistö ei ole jatkuvassa tasiteluvalmiudessa. Jos siis kärsit oudoista suolisto-ongelmista, vilkaise ensimmäisenä kalenteriisi: onko siellä riittävästi tila palautua, nollata ja rentoutua vai onko vapaa-aikasikin aikataulutettu minuutilleen? Anna ruuan olla myös nautinnon, ei stressin lähde!



Mikäli näistä ohjeista ei mikään toimi, harkitse ammattiapua. Ei ole mikään häpeä myöntää, että on tullut haalineeksi liikaa töitä tai että elämässä on nyt juuri niin paljon stressaavia tapahtumia, että olet menettämässä tai olet jo menettänyt elämänhallinnan.

Lue lisää: Haaveena terveet elämäntavat? 


Paljon on kuitenkin tehtävissä jo ennen ammattilaisen apuakin. Mikä on sinun mielestäsi paras keino irrottautua arjen pyörityksestä? Onko sinulla jokin rutiini jonka otat käyttöösi kun elämä alkaa kulkea hallitsematonta rataa? Kommentoi!

<3 :lla Elina


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Asanaklinikalla Kurki, Bakasana

Bakasanan (sanskr.  बकासन)  nimi muodostuu kahdesta sanskriitin sanasta: baka , kurki sekä asana , asento. Se on käsitasapainoasento joh...