Asanaklinikalla Kurki, Bakasana


Bakasanan (sanskr. बकासन) nimi muodostuu kahdesta sanskriitin sanasta: baka, kurki sekä asana, asento. Se on käsitasapainoasento johon tutustut todennäköisesti ainakin Astanga vinyasa joogassa harjoituksen loppupuolella tai Rocketissa heti Aurinkotervehdyksien jälkeen.

Bakasana saattaa näyttää saavuttamattomalta

Zenana Obelix Kurki Bakasana Sweatshop Hollola
What if I fall? - Oh, darling. What if you fly?

..tai jopa mahdottomalta ja onkin sitä, mikäli uskot niin! 

Bakasanaan nouseminen edellyttää kehon ja mielen välistä yhteyttä. Ensimmäinen askel tähän käsitasapainoon onkin uteliaisuus sitä kohtaan. Kun annat periksi pelolle ja rohkeus voittaa, olet jo päässyt harppauksen eteenpäin. Bakasana onkin enemmän sisäinen kokemus kuin voimaliike tai temppu sillä vahvan hengityksen, hiljaisen mielen ja rennon kehon yhteistyöllä siirryt asanaan ja pois kevyesti ilman puskemista. 

Kun olet asanassa huomaat sen voimaannuttavan ja hiljentävän vaikutuksen.. vai onko se sittenkin näiden tuntemusten seurausta?


Kurjella on muitakin, fyysisempiä hyötyjä, se

- Vahvistaa käsivarsia, ranteita ja selkää
- Venyttää selän lihaksia
- Kytkee keskikehon lihakset toimintaan

Askel askelelta

1. Aloita jalat lantion levyisessä asennossa laskeutumalla alas kyykkyyn. Jos kyykkyasennossa kantapäät jäävät irti alustasta, voit laittaa niiden alle korokkeen, kuten blokin, huovan jne. Avaa nyt polvet niin, että pääset asettautumaan sisäreisien väliin, kurottamalla käsivarsia eteenpäin ja laske sitten kämmenet lattialle hartioiden leveydelle. 

2. Tuo nyt polvet kainaloihin tai kyynärpäiden päälle nostamalla lantiota ylös ja siirrä painoa päkiöiden varaan. Pidä katse edessä, yläselkä aktiivisena ja pyöristä selkää nostamalla vatsaa ylöspäin ja aktivoiden Uddiyana bandha. Näin lapaluiden sisäreunat loittonevat toisistaan ja lapatuki aktivoituu. 

3. Siirrä nyt kehon painopistettä eteenpäin ja tunnet, kuinka polvet painautuvat kyynärpäitä tai olkavarsia kohti. Kohota samaan aikaan olkavarsia kohti polvia. Jalat nousevat irti alustasta, kun painopiste on riittävän edessä. Ta-daa!




Bakasanaan pääsee montaa reittiä. Harjoituksessa siihen voidaan päästä Alaspäinkatsovasta koirasta hyppäämällä, päälläseisonnasta laskeutumalla tai nousten esim. syvästä kyykkyasennosta. Se voi olla tunnilla ohimenevä transitio ja energiabuustaaja tai koko tunnin huippukohta. Yhtä kaikki, sen läsnäolo nostaa harjoituksen energiatasoa ja syventää keho-mieliyhteyttä. 


Elixia SATS Zenana kurki yoga jooga
Sivukurki, Parsva Bakasana


Kurkeen on olemassa lukuisia keinoja päästä myös propsien avulla: vyö, blokit ja huovat ovat apuvälineitä, joilla asanaa voi lähteä avaamaan. Opettajallasi on varmasti juuri sinulle sopivia neuvoja :) 

Etsin Bakasanan nimen syntyyn liittyvää tarinaa, mutta laihoin tuloksin. Kyse voi olla siitä, että se on yksi asanoista, joka on nimetty luonnon inpiroimana ulkomuotonsa mukaan. Jätä kommentti, mikäli sinulla on asiasta parempaa tietoa!

Lue lisää: Asanaklinikalla Chaturanga Dandasana

/Elina


Kommentit

Suositut tekstit